Зазвичай більшість човнів були побудовані десь на Західній Україні і потім козаки чи, хтось під козаків, викупляв їх.
Власними силами будували байдак козаки Печерської сотні з Києва.
Справа побудови човна нашими козаками розпочалась з того. що спочатку визначились хто буде брати в цьому участь. Зголосилось достатньо козаків спочатку.
Шапа давно вивчав це питання і досвід переймав в інших побудови подібних човнів. Вирішили будувати плоскодонний човен. що мав можливість ходити по малих річках. притоках Дніпра і по Дніпру...
Малюнок Боплана. Єдина різниця від нашого, у нас човен таки плоскодонний.
Саме такого плоскодонного невеликого човна досі будують іноді в інших містах старих, де ще не закинуте рибальство на малих річках. Правда човни там трохи інші. Ті човни не заплановані для встановлення щогл з вітрилами та розраховані вже на моторний хід. Наш же чисто весельно-вітрильний варііант. як в давнину.
Якщо плоскодонні човни меншого розміру технологія зборки відома, то тут довелось експериментувати і знаходити власну технологію, якою могли користатись колись і козаки, бо вона значно простіша від тих за якими будують зараз...
Всі плоскодонні човни збираються , починаючи з днища. Збиваються дошки до ботей поперечин і потім обрізається контур човна до якого далі прибиваються бокові дошки.
Тут же пішли іншим шляхом. Контур, прорахований на комп'ютері дав нам лише приблизні розміри і він не враховував чи гнутимуться так дошки. як промальовано. Тому, спробувавши іти по розмірах з комп'ютера. зрозуміли. що ширину човна треба таки зменшувати, саме біля днища...
Далі закріпили бокові дошки до носів та середньої боті і по ним змогли приблизно побачити контур того самого днища. Але головне, треба було придумати на чьому збирати все це діло. Треба було щоб днище човна було вигнуте і відповідна від цього відштовхувався коли проктував в кголові в себе ту конструкцію...
Як передбачав так і вийшло. Дошка по центру дніща під вагою прибитих носів зігнулась так як требаю А далі вже було простою справою прибивати інші дошки.
По бортах прибили дві дошки, що задати кути наклонів для бокових шпангоутів човна, до яких прикріпили інші нижні боті днища і вже до ботей прибили скобами кожну дошку днища.
Ця праця загалом зайняла днів 6, якщо працювати з ранку до вечора. але те, що ми не всі могли зібратись докуп. та працювали ми в основному вдох з Шапою. та не кожного дня удавалось вийти на цю роботу. то розтягнулось це на три місяці з перервами довгими...
Вчора закінчили з днищем і тепер човен можна одночасно нарощувати борти і конопатити днище та смолити... По бортах залишилось поставити по 4-5 дошок(ще не вирішили точно).
Відмінність від усих інших побудованих човнів в тому, що тротини, що будуть прив''язуватись до бортів з обох боків охапками не менше півметра товщиною. будуть нести відповідне робоче навантаження, як було і в часи козаччини. а не як зараз у більшості , бутафорське...
Побудова човна продовжується. Далі будемо доповнювати фотографіями по мірі просування робіт.
Спочатку зібрали конструкцію на якій все буде збиратись.
Потім Варвар построгав носи певної конфігурації та боті на днище.
Зібрали конструкцію і дивимось як лягає центральна дошка на днище.
Підібрали дошки на днище дивились з таким розрахунком , щоб класти дошку так, як найбільше вигинається.
Всі місця, небезпечні для гниття, за порадою майстрів, покрили свинцевим суриком. Червоне це воно і є...
Кожна ботя іде під свом кутом і тому шпангоути прирізались під них.
На фото ще дошки не прибиті . а просто укладені.
Кожен цвях треба було забивати так. що потім загинати його щоб виходило, як скоба. Дивистись фото знизу...
Деякі дошки довелось підстругувати щоб лягли без щілин. за час лежання таки трохи повело деякі...
Власними силами будували байдак козаки Печерської сотні з Києва.
Справа побудови човна нашими козаками розпочалась з того. що спочатку визначились хто буде брати в цьому участь. Зголосилось достатньо козаків спочатку.
Шапа давно вивчав це питання і досвід переймав в інших побудови подібних човнів. Вирішили будувати плоскодонний човен. що мав можливість ходити по малих річках. притоках Дніпра і по Дніпру...
Малюнок Боплана. Єдина різниця від нашого, у нас човен таки плоскодонний.
Саме такого плоскодонного невеликого човна досі будують іноді в інших містах старих, де ще не закинуте рибальство на малих річках. Правда човни там трохи інші. Ті човни не заплановані для встановлення щогл з вітрилами та розраховані вже на моторний хід. Наш же чисто весельно-вітрильний варііант. як в давнину.
Якщо плоскодонні човни меншого розміру технологія зборки відома, то тут довелось експериментувати і знаходити власну технологію, якою могли користатись колись і козаки, бо вона значно простіша від тих за якими будують зараз...
Всі плоскодонні човни збираються , починаючи з днища. Збиваються дошки до ботей поперечин і потім обрізається контур човна до якого далі прибиваються бокові дошки.
Тут же пішли іншим шляхом. Контур, прорахований на комп'ютері дав нам лише приблизні розміри і він не враховував чи гнутимуться так дошки. як промальовано. Тому, спробувавши іти по розмірах з комп'ютера. зрозуміли. що ширину човна треба таки зменшувати, саме біля днища...
Далі закріпили бокові дошки до носів та середньої боті і по ним змогли приблизно побачити контур того самого днища. Але головне, треба було придумати на чьому збирати все це діло. Треба було щоб днище човна було вигнуте і відповідна від цього відштовхувався коли проктував в кголові в себе ту конструкцію...
Як передбачав так і вийшло. Дошка по центру дніща під вагою прибитих носів зігнулась так як требаю А далі вже було простою справою прибивати інші дошки.
По бортах прибили дві дошки, що задати кути наклонів для бокових шпангоутів човна, до яких прикріпили інші нижні боті днища і вже до ботей прибили скобами кожну дошку днища.
Ця праця загалом зайняла днів 6, якщо працювати з ранку до вечора. але те, що ми не всі могли зібратись докуп. та працювали ми в основному вдох з Шапою. та не кожного дня удавалось вийти на цю роботу. то розтягнулось це на три місяці з перервами довгими...
Вчора закінчили з днищем і тепер човен можна одночасно нарощувати борти і конопатити днище та смолити... По бортах залишилось поставити по 4-5 дошок(ще не вирішили точно).
Відмінність від усих інших побудованих човнів в тому, що тротини, що будуть прив''язуватись до бортів з обох боків охапками не менше півметра товщиною. будуть нести відповідне робоче навантаження, як було і в часи козаччини. а не як зараз у більшості , бутафорське...
Побудова човна продовжується. Далі будемо доповнювати фотографіями по мірі просування робіт.
Спочатку зібрали конструкцію на якій все буде збиратись.
Потім Варвар построгав носи певної конфігурації та боті на днище.
Зібрали конструкцію і дивимось як лягає центральна дошка на днище.
Підібрали дошки на днище дивились з таким розрахунком , щоб класти дошку так, як найбільше вигинається.
Всі місця, небезпечні для гниття, за порадою майстрів, покрили свинцевим суриком. Червоне це воно і є...
Кожна ботя іде під свом кутом і тому шпангоути прирізались під них.
На фото ще дошки не прибиті . а просто укладені.
Дошки днища стагували струбцинами і тоді прибивали скобами до ботей та бортів.
Кожен цвях треба було забивати так. що потім загинати його щоб виходило, як скоба. Дивистись фото знизу...
Деякі дошки довелось підстругувати щоб лягли без щілин. за час лежання таки трохи повело деякі...
Днище прибите повністю. залишилось обрізати зайве і можна вести подальші роботи...
Далі всі шпангоути будуть укріплені металом. Носи будуть укріплені металом та центральна дошка днища по всій довжині буде укріплена металом....
Роботи продовжуються....
Треба буде робити ще сидіння носові палуби для стернових та сидіння для веслувальників та пасажирів. Ставити щоглу і можна буде спускати. Спус буде скоріше за все наступного літа...
Немає коментарів:
Дописати коментар