неділю, 19 серпня 2012 р.

У ЛЬВОВІ ТРИВАЄ НАЙБІЛЬША ВИСТАВКА ТРИПІЛЬСЬКОЇ КУЛЬТУРИ



У львівському Палаці Потоцьких, уже два місяці, триває виставка трипільської культури Код Трипілля”.

Виставка була відкрита 1 червня і триватиме до 31 грудня цього року. Присвячена світлій пам’яті директора Львівської галереї мистецтв Бориса Возницького, котрий брав активну участь у її підготовці, але не дожив кілька днів до її відкриття. Перед відкриттям виставки 
Борис Возницький говорив: Без мене відкриття не починайте. Я хочу сам переносити кожен глечик, щоб особисто відчути в руках 7 тисяч років.
Приємно, що першими у Львові експонати виставки побачили діти, котрі були на її відкритті і взяли активну участь у майстер – класі з виліплення зразків трипільського посуду.
Дана виставка вперше презентує одну з найбільших і найкращих колекцій артефактів Трипільської культури. В експозиції виставки представлено здебільшого трипільський посуд, антропоморофну та зооморфну пластику, моделі храмів, скульптуру, іграшки, зображення житла трипільців. Налічує виставка 350 одиниць.
Колекція трипільських старожитностей належить до приватного зібрання голови Благодійного Фонду “Платар” (Київ) Сергія Олексійовича Тарути. Доповнюють виставку авторські писанки Віри Манько із зображенням трипільської орнаментики. Це перша велика виставка трипільської культури в Західній Україні. Раніше колекція С.Тарути  була виставлена лише у Києві, а також у Ватикані, США та Польщі. Завдяки плідній співпраці з фондом, упродовж року, крім цієї, було відкрито ще дві виставки: “Золоті скарби зниклих цивілізацій” та “Золото античного світу”.
Оглядаючи експонати виставки, котра вдало передає спосіб життя трипільців, миттєво поринаєш у світ трипільської цивілізації і наших предків, які жили на землях України в VI – III тисячоліттях до н. е. Це посуд, антропоморфна та зооморфна пластика, моделі храмів, інструменти та зброя з міді, каменю, кістки. Деякі експонати виставки не мають аналогів серед знахідок, здійснених за останні 130 років дослідження трипільських пам’яток.
На жаль, деякі люди, відвідуючи виставку, не бачать в цьому нічого особливого. Звісно, це є недоліком нашого виховання.
Оглядаючи трипільський посуд, можна побачити сотні різних символів: хрест, сонце, язичницька зірка, хвиля як циклічність, хлібець як календар. Ці символи свідчать про високий інтелектуальний розвиток наших предків того часу. І не обов’язково бути фахівцем з розшифрування трипільських знаків, щоб бути захопленим їх витонченістю і глибоким  змістом, а головне бути гордим з того, що наша історія починається  не від доби Рюриковичів, а на багато тисячоліть раніше!
Довідка.Трипільська культура досі залишається таємницею європейської доісторії. Це культура землеробів, яка набула найбільшого розквіту між 5500 та 2750 роками до н. е. Вона існувала в V – ІІІ тис. до н. е., в епоху енеоліту (мідного віку). Давніша за цивілізації Єгипту та Шумеру. Займала теритоорію між Карпатами та річкою Дніпро, Молдови та Румунії. Заклала основи хліборобської цивілізації в Україні.
В часи розквіту цій культурі належали найбільші за розміром поселення у Європі: кількість жителів. Країну трипільців іноді також називають Українська Аратта.
Трипільська культура була відкрита в кінці ХІХ ст. археологом Володимиром Хвойком. Залишила багатий матеріальний та духовний скарб, а це сліди тисяч поселень і величезних протоміст з вооповерховими будівлями, знарядддя праці та кераміку. Вона несе в собі поклоніння Матері – Богині, яка дарує своїм дітям Всесвіт. Трипільська кераміка зачаровує витонченістю та різноманітністю форм, космічністю та символізмом
орнаментів, що розповідають про світогляд вільної людини.
© Юрій Атаманюк
Photos: © Юрій Атаманюк
1.Зображення жіночого трипільського танцю
2.Ткацький верстат
3.Зображення житла Трипільців
4.Стоянка Трипільців
5.Трипільські писанки Віри Манько
6.Бінокль – символ пари
7.Іграшки часів Трипілля свідчать, що вже в той час наші предки користувалися колесом
8.Зображення жіночих скульптур
9.Трипільські горнятка
10.Трипільський глечик
11.Експозиція виставки

Немає коментарів:

Дописати коментар