Борисовський байдак: на березі Березини знайдений кістяк стародавнього судна
Рятувальники витягли з дна Березини частини судна, в яких немає жодного металевого елемента. Можливо, це остов байдака - корабля, на якому в 19 столітті купці перевозили товари в Борисовском повіті.
Кореспондент ex-Press.by натрапив на останки якогось судна, що нагадує старий пліт, прогулюючись по берегу Березини біля пішохідного мосту. У дерев'яній конструкції немає жодного металевого становить. Дерево, очевидно пролежало в річці багато років, все ще дуже міцне.
Видно, що частина носа судна пошкоджена, відсутня частина колод, які становили днище.
За відповіддю на питання, чи представляє це судно історичну цінність, кореспондент ex-Press.by звернувся в історико-культурний відділ Борисовской центральної районної бібліотеки. Історики знайшли дані про схожі суднах, що датуються +1845 роком.
У книзі Є.П. Тишкевича «Опис Борисівського повіту» сказано: «У році урожайному з Малоросії в Борисовський порт приходить 70 байдаків, і в них товару на суму близько 250 000 сріблом, з них 230 000 - солі, а решта зерна» .
Уривок з книги Тишкевича, изд. 2008 р
« В останні роки 19 століття торгівля на Березині, головним місцем якої був Борисов, була успішною. На правому березі річки, навпроти міста, російські купці, що перевозять товари з Малоросії, бажаючи бути незалежними від євреїв, які мають свої комори в місті, побудували 45 комор. До них приєдналися акуратні житлові будинки для торговців і інші необхідні споруди. Вони надали пристані вид малого містечка », - пише Є.П. Тишкевич.
На фото Проскудіна Горського в 1912 році видно ці вже немолоді споруди.
« Цілком можливо, що це і є байдак , - кажуть історики бібліотеки. - Ці склади були побудовані ще й тому, що по мосту в Борисові пролягав шлях з Москви до Мінська і далі. Природно, російські купці не могли не скористатися цим моментом в свою користь. Дуже логічно зробити там склад і пристань. Все вказує на те, що, можливо, це судно 19 століття ».
На старій карті склади і житловий район позначені точками.
Довідка ex-Press.by
Байдак - судно завдовжки 15-20 м, шириною 3-4 м, висотою близько 5 м, осадкою 1-1,5 м, вантажопідйомністю до 200 т, з звуженими кінцями і кермом. У 17-19 століттях байдаками користувалися для перевезення вантажів по Дніпру, Дону, Сіверського Дінця та інших річках. Байдаки ходили на веслах, канатами або під вітрилом. У 16-18 століттях запорізькі козаки використовували байдаки також як легкі військові судна для виходу в море.
Також відомо про те що, в недавньому минулому на березі річки Десна в Україні байдак вимило паводком. Вчені перемістили його в фонд Національного заповідника «Хортиця». В даний момент цінний експонат законсервований і чекає своєї черги на реставрацію.
Порівнювати схожість судів можна лише по нечисленних фото з музею.
Середня частина знахідки частин судна в Борисові.
Байдак, підготовлений до транспортування з Десни.
Аналогічні частини, що лежать на Березині річці поруч з останками Борисівського судна.
« Знахідку необхідно перевірити , - коментує директор Борисівського об'єднаного музею Наталя Раховіч . - Для цього я подам заявку в Національний музей. Нехай приїжджають і дивляться. Тоді можна робити висновки про знахідку. Поки це все лише припущення, які, я впевнена, з великою часткою ймовірності отримають своє підтвердження ».
Дерев'яні з'єднання - ще один фактор, який вказує на те, що судну багато років.
Остов судна лежить навпроти Борисовской рятувальної станції.
« Рік тому ми витягли уламки судна, очищаючи дно річки від колод і сміття. Цього року активно намагалися узгодити роботи з МНС, але все ніяк не виходить , - пояснює начальник станції Ігор Заболоцький . - З приводу історичної цінності ми не в курсі. Ці останки заважають навігації маломірних човнів. У цей посушливе літо остови барж мало не стирчали з води. Це було просто небезпечно. Зараз ми фактично готові до другого етапу їх вилучення. Але це, швидше за все, буде походити навесні або влітку. Якщо судна представляють яку-небудь цінність, то ми готові робити все вкрай обережно ».
Залишається лише сподіватися, що експерти зацікавляться історичною цінністю знахідки на Березині та корабель, який раніше був одним зі складових успішної економіки міста і повіту, знайде місце в музеї міста або країни.
Немає коментарів:
Дописати коментар